torsdag 24 december 2009

julbordet!


Mitt bidrag till julbordet dom senaste åren har varit hemmagjorda köttbullar! Det började en gång när jag skulle på knutjulbord hos en vän och jag fick i uppgift att fixa köttbullar.. givetvis tänkte jag då. Dom förväntar sig att jag ska ta med mig mamma scans, men jag gjorde egna och det blev uppskattat!

Hemmagjorda köttbullar är inte så svårt att göra det dryga är att rulla dom och sen steka dom i omgångar, den här gången fick jag steka fyra stekpannor fulla med köttbullar.

Man gör så här:

Tina köttfärsen.

Blanda ströbröd och vispgrädde på en höft. Ca: en cm på botten av bunken.
Låt det svälla fem minuter!

Tillsätt den tinade köttfärsen!

Rör om.

Tillsätt ett ägg.

Finhacka en lök om man gillar att ha lök i köttbullar. Årets köttbullar blev med lök, dock inte fjolårets.

Blanda, blanda, rör om!

Krydda. Jag krydda med vitpeppar, salt och italiensk salladskrydda(en halv burk)!

Rör om! smaka av hur kryddorna känns i munnen.

Så här ser smeten ut när den är klar för rullning!

Rulla rulla och åter rulla köttbullarna. Fick hjälp av min bästa lillasyrra. det är hennes händer ni ser.

Sen är det bara att steka på rätt varmt men inte varmaste.
Så här blev resultatet! 100 st! Minst!






2 kommentarer:

  1. Ja, det var verkligen uppskattat av dem som åt av köttbullarna! Härligt att ha varit med om att starta en tradition. :) Hälsa familjen! Kram /H

    SvaraRadera
  2. Vad bittert att vi missade köttbullarna...

    SvaraRadera